کلیه مطالب LovelyCrypto از بهترین تریدر های حرفه ای دنیا ترجمه شده است .

محل لوگو

استیکینگ ارز های دیجیتال – Staking


آموزش استخراج بیتکوین

 

استیکینگ ارز دیجیتال چیست ؟


استیکینگ ارز دیجیتال یا Crypto Staking چیست ؟ استیکینگ به معنای نگهداری رمزارزها تحت شرایطی خاص جهت اعتبارسنجی تراکنش‌ها و پشتیبانی از شبکه است. به افرادی که در این فرایند شرکت می‌کنند استیکر (Staker) گفته می‌شود. در واقع استیکرها نیز همچون ماینرها در ازای کاری که انجام می‌دهند سود یا پاداش دریافت می‌کنند. این سیستم به نوعی مشابه سیستم سپرده گذاری بانکی عمل می‌کند.

شما می‌توانید با استکینگ ارزهای دیجیتال درآمدی مازاد برای خود ایجاد کنید. علاوه بر این با افزایش ارزش رمزارزی که استیکینگ روی آن انجام می‌شود، سود دریافتی شما هم به مراتب بیشتر خواهد شد. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که تمام ارزهای دیجیتال از قابلیت استکینگ پشتیبانی نمی‌کنند.

 


روش کار استیکینگ ارز دیجیتال چگونه است؟


در مکانیزم اثبات کار، بلاک‌های تازه به دست استخراج‌کننده و از طریق ماینینگ تولید می‌شوند، اما در مکانیزم اثبات سهام، بلاک‌های جدید و تایید تراکنش‌ها، به واسطه استیکینگ ارز دیجیتال صورت می‌گیرد. عمل Staking نودهایی از شبکه را شامل می‌شود که مقداری از کوین شبکه بلاک چین را نگهداری می‌کنند. در ادامه پروتکل شبکه به طور تصادفی و در یک بازه زمانی خاص، از میان این به اصطلاح استیکرها (Stakers)، یک نود را انتخاب کرده و مسئولیت تایید تراکنش‌ها و ایجاد بلاک جدید را بر عهده آن قرار خواهد داد. در این روش، هر گره‌ با مقدار کوین بالاتر، شانس بیشتری برای ایجاد بلاک تازه و در ادامه کسب سود دارد.

مزیت بزرگ PoS در مقایسه با PoW، از بین رفتن نیاز به خرید تجهیزات گران قیمت نظیر دستگاه‌های اختصاصی ماینینگ یا سیستم‌های کامپیوتری گرانبها است. در روش اثبات کار، به منظور ماین کردن بلاک‌های جدید نیازمند ماینرهای قوی، که قیمت سرسام‌آوری دارند، هستیم. به همین دلیل هر کاربری قادر نیست وظیفه تامین امنیت حتی بخش کوچکی از شبکه و در ادامه دریافت پاداش این مسئولیت را بر عهده بگیرد.


روش Staking چطور خلق شد؟


 

سانی کینگ (Sunny King) و اسکات نادال (Scott Nadal) را به عنوان اولین افراد معرف این روش در سال 2012 می‌شناسند. آ‌ن‌ها مکانیزم استیکینگ ارز دیجیتال را به عنوان راهکاری برای تولید یک رمز ارز همتا نظیر بیت کوین معرفی کردند. اولین ارز مجازی که از روش مورد بحث در شبکه آن بهره گرفته شد، پیرکوین (Peercoin) بود. شبکه بلاک چین و عرضه اولیه کوین (ICO) این کوین، توسط مکانیزم اثبات کار انجام شده بود اما بعد از تغییر و مهاجرت به PoS، امنیت شبکه به دست الگوریتم اثبات سهام سپرده شد.

 


 کدام ارزهای دیجیتال قابلیت استیکینگ دارند؟


 

در این بخش تعدادی از ارزهای دیجیتال را که از قابلیت استیکینگ پشتیبانی می‌کنند، لیست کرده‌ایم. نرخ بهره این ارزهای دیجیتال به صورت سالانه نوشته شده‌اند، بنابراین ممکن است زمانی که این مطلب را می‌خوانید نرخ‌ها تغییر کرده باشند.

رمزارزهایی که از به شرح زیر هستند:

  • تزوس (TEZOS) – نرخ بهره ۷ درصد
  • کومودو (Komodo) – نرخ بهره ۵ درصد
  • کوانتوم (QTUM) – نرخ بهره ۴ درصد
  • دکرد (Decred) – نرخ بهره ۹ درصد
  • آیکون (ICON) – نرخ بهره ۱۹ درصد
  • زی کوین (ZCoin) – نرخ بهره ۱۴ درصد
  • پیویکس (PIVX) – نرخ بهره ۹ درصد
  • ناو توکن (NOW Token) – نرخ بهره ۲۵ درصد
  • اتریوم (Ethereum) – به زودی
  • کاردانو (Cardano)

 


مزایای استیکینگ ارز دیجیتال چیست ؟


تعداد سرمایه‌گذارانی که تمایل به استیکینگ کوین دارند بیشتر و بیشتر می‌شود، چرا که مزایای زیر را با خود به همراه دارد:

  • ایجاد درآمد منفعل؛ نگهداری کوین به روش استیکینگ برای بدست آوردن کوین‌های بیشتر کافی است و نیازی به ترید کردن ارز دیجیتال و ریسک کردن نیست.
  • سرمایه گذاری کم؛ هرکسی می‌تواند بدون نیاز به تجهیزات گران قیمت، به این سیستم ملحق شود.
  • ساده و کاربری آسان؛ پلتفرم‌هایی که برای استیکینگ طراحی شده‌اند، بسیار ساده و کارآمد هستند.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی؛ فرایند استیکینگ خیلی باصرفه‌تر از ماینینگ می‌باشد.

 


کدام پلتفرم‌ها خدمات استیکینگ را ارائه می‌دهند؟


صرافی های زیادی هستند که خدمات استیکینک ارائه می‌دهند. سود استیکینگ از نگهداری ارز دیجیتال در والت صرافی شما به دست می آید. فراموش نکنید که این صرافی ها درصدی از سود شما را برای خود برمی‌دارند. با استیکینگ در صرافی، شما عضوی از استخر عظیم استیکینگ می‌شوید.

برخی از صرافی‌هایی که خدمات استیکینگ ارائه می دهند عبارتند از:

  • کوین‌های خود را به صورت خودکار در کیف پول بایننس (Binance) استیک کرده و ۲۰ درصد بازپرداخت از تمام معاملات آن کسب نمایید.
  • کریپتو (Crypto.com) – تا ۱۸ درصد سود سالانه کسب نمایید
  • چنج ناو (ChangeNow) – تا ۲۵ درصد نرخ درصد سالیانه کسب نمایید
  • بلاکفای (BlockFi)
  • کوین بیس (Coinbase)

تنها عیب این روش این است که تمام سود حاصل از این استیکینگ به شما تعلق نخواهد گرفت و مدیریت کلیدهای خصوصی نیز در اختیار شما نخواهد بود.

  


محاسبه سود و پاداش استیک کردن ارز دیجیتال


 

 جواب مشخصی نمی‌توان برای این پرسش پیدا کرد، چرا که هر شبکه، بر اساس پروتکل منحصربه‌فردش، سود استیکینگ ارز دیجیتال را تعیین می‌کند. شبکه‌های بلاک چین مبتنی بر مکانیزم PoS اغلب به منظور محاسبه سود و پاداش Staking فاکتورهای زیر را در نظر می‌گیرند:

 

  • مقدار کوین ذخیره شده توسط نود
  • مدت زمان نگهداری کوین توسط نود
  • مقدار کل کوین‌های ذخیره شده در شبکه
  • نرخ تورم

 این‌ها نمونه‌ای از فاکتورهای تاثیرگذار در مقدار سود استیکینگ محسوب شده و معیارهای بیشتری در این امر دخیل هستند.

 


کاربرد استخر استیکینگ (Staking Pool) یا استیکینگ پول


 

یک استخر استیکینگ (Staking Pool)، متشکل از افراد در پی ذخیره‌سازی و نگهداری یک ارز دیجیتال است. این افراد از طریق استخر استیکینگ به یکدیگر اتصال پیدا می‌کنند تا شانس دریافت پاداش را افزایش بدهند. این هودلرها به وسیله هم‌افزایی مقدار دارایی‌های خود، شانس بیشتری به منظور دریافت پاداش پیدا خواهند کرد. طبق انتظار، در انتها و در صورت دریافت پاداش، این جایزه بین تمامی شرکت‌کنندگان بر اساس دارایی هر یک تقسیم خواهد شد. راه‌اندازی یک استخر استیکینگ عموما کار پرهزینه و زمانبری است و وجود این استخرها، برای شبکه‌ای که ورود به آن دشوار است (از لحاظ فنی و مالی)، بسیار اهمیت دارد.

این کار را می‌توان به نوعی به راه‌اندازی استخرهای ماینینگ تشبیه کرد. افرادی که دستگاه استخراج‌کننده آن‌ها قدرت پردازشی زیادی نداشته و به همین دلیل شانس آن‌ها برای دریافت مسئولیت پردازش یک تراکنش پایین است، به عضویت یک پول در آمده و تبدیل به بخشی از توان پردازشی آن استخر خواهند شد. در انتها و بعد از تولید شدن یک بلاک، این نود بر اساس میزان پردازشی که صرف کرده، پاداش دریافت می‌کند.

به جز ایرادی که به استخرهای استیکینگ ارز دیجیتال وارد کردیم، آن‌ها سراسر مزیت هستند! وجود آن‌ها زمینه را برای هودلرها به منظور سرمایه‌گذاری و کسب سود، بدون داشتن سرمایه‌ای هنگفت، فراهم می‌کند. پس از Staking، زمان برداشت یا رفع بلوکه شدن سرمایه، توسط پروتکل شبکه تعیین خواهد شد. معمولا حداقل مقدار ارز دیجیتال جهت ذخیره و استیکینگ به گونه‌ای است که از رفتارهای مخرب جلوگیری کند.

انواع استیکینگ ارز دیجیتال

Staking رمز ارزها دارای روش‌های مختلفی است. به عنوان نمونه باید به استیکینگ سرد (Cold Staking)، استیکینگ قفل شده (Locked Staking) و استیکینگ منعطف (Flexible Staking) اشاره کرد. در ادامه نگاهی به این راهکارها خواهیم انداخت.

 


استیکینگ قفل شده (Locked Staking)


 

لاکد استیکینگ، هولد کردن دارایی‌ داخل والت صرافی با هدف پشتیبانی از یک شبکه بلاک چین محسوب می‌شود. تا وقتی که ارزهای شما شما در والت صرافی قفل شده‌اند، سود دریافت خواهید کرد. به محض برداشت وجه از کیف پول، ارائه سود نیز متوقف می‌شود. هر ارز دیجیتال زمان انتظار منحصربه‌فردی دارد. در صورت درخواست برای برداشت دارایی قفل شده، ارز دیجیتال مورد نظر و سود آن به والت اسپات شما واریز خواهد شد. تصویر زیر، لیستی از ارزهای دیجیتال با قابلیت Locked Staking در صرافی بایننس است.

اکنون ارز آیریس (IRIS ) بیشترین سود استیکینگ قفل شده را در صرافی بایننس ارائه می‌کند، اما این وضعیت هر زمان ممکن است تغییر پیدا کند. فراموش نکنید که درصد سودهای ارائه شده در طول زمان و بسته به وضعیت مشارکت‌کنندگان در استیکینگ ارز دیجیتال متغیر است.

 


استیکینگ سرد (Cold Staking)


 

استیکینگ سرد زیر مجموعه‌ای از روش قفل شده به شمار می‌رود. این راهکار شامل ذخیره کردن یک ارز دیجیتال در یک والت سرد است. منظور از والت سرد، یک کیف پول فاقد اتصال به اینترنت نظیر کیف پول‌های سخت افزاری است. طبق انتظار، این نوع از ذخیره‌سازی یک رمز ارز را می‌توان به واسطه یک والت سخت افزاری انجام داد.

تعدادی از شبکه‌های بلاک چینی، قابلیت ذخیره آفلاین دارایی‌ها را فراهم کرده‌اند. این روش استیکینگ از امنیت بالاتری برخوردار بوده و تا زمانی که هودلر، دارایی خود را در همان کیف پول نگهداری کند، پاداش دریافت خواهد کرد. بعد از انتقال دارایی، سوددهی دیگر ادامه پیدا نمی‌کند. از طرف دیگر، علاوه بر امنیت بالای این روش، Staking رمز ارزها مناسب افراد دارای سرمایه زیاد است.

 


استیکینگ منعطف (Flexible Staking)


 

شبیه به روش قفل شده، راهکار منعطف نیز شامل نگهداری رمز ارز در یک والت ارز دیجیتال برای پشتیبانی از عملیات یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است. تفاوت این روش با لاکد استیکینگ ارز دیجیتال، عدم احتیاج به قفل شدن وجوه است. در این حالت، کاربر قادر خواهد بود با وجود هولد کردن دارایی، به ترید با آن‌ بپردازد. به طور واضح، در این روش سود کمتری دریافت خواهید کرد. 

 

 

  انتشار : ۱ آبان ۱۳۹۸               تعداد بازدید : 41

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

آموزش تجارت الکترونیک - ترید ارز های دیجیتال - استراتژی های حرفه ای

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما