کلیه مطالب LovelyCrypto از بهترین تریدر های حرفه ای دنیا ترجمه شده است .

محل لوگو

فایل کوین چیست؟ FIL


فایل کوین چیست؟

این پروژه احتمالاً پیچیده‌ترین چیزی است که صنعت بلاک چین تاکنون به بازار عرضه کرده است. این پروژه که با هدف ذخیره‌سازی غیرمتمرکز اطلاعات پا به عرصه گذاشته است، در عرضه اولیه توکن‌های خود که در سپتامبر ۲۰۱۷ (مهر ۹۶) به پایان رسید، ۲۵۷ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و از آن زمان تاکنون در حال ‌توسعه بوده است. این پروژه قرار است نهایتاً تا ۲۰ اکتبر (۲۹ مهر) رسماً راه‌اندازی شود.

فایل کوین در طی این سه سال، بی‌سروصداتر از بسیاری پروژه‌های دیگر به کار خود ادامه داده است و اکنون در فاز آزمایشی خود با نام اسپِیس رِیسSpace Race قرار دارد. نام ارز دیجیتال این شبکه فایل کوین (Filecoin) و با نماد FIL است.

Juan Benet خالق فایل کوین ، هدف‌گذاری شبکه فایل کوین ، تبدیل‌شدن به جدیدترین و پیشرفته‌ترین بازار ذخیره و بازیابی اطلاعات و فایل‌ها‌ است. فایل کوین قرار است رقیب غول‌های بزرگ اینترنتی، از جمله آمازون، مایکروسافت و گوگل باشد که فضای ذخیره‌سازی داده‌ها را کنترل می‌کنند. یکی دیگر از اهداف این شبکه، رقابت با شبکه‌های تحویل محتوا مانند سرویس کلودفلر (Cloudflare) است.

این روزها هزینه ذخیره‌سازی داده با روندی نزولی مواجه بوده است و فروش فضای ذخیره‌سازی، خدمات این صنعت را به‌راحتی در دسترس عموم قرار داده است. با این حال، ایده فایل کوین برمبنای رفع دو تقاضای کلیدی بازار شکل گرفته است:

  • تقاضا برای فضای ذخیره داده که به‌زودی سر به فلک خواهد کشید.
  • تقاضا برای نوع جدیدی از ذخیره‌سازی که بتواند افزونگی داده (data redundancy) و دسترس‌پذیری را فراهم کند، افزایش خواهد یافت. افزونگی داده به معنای آن است که قسمت‌های مختلف فایل در مکان‌های مختلف ذخیره می‌شوند و به این ترتیب امنیت فایل به‌شدت افزایش می‌یابد.

طبق آخرین به‌روزرسانی نقشه راه فایل کوین در مورد راه‌اندازی شبکه اصلی، این شبکه در اواسط ماه اکتبر 2020 شروع به کار خواهد کرد.


 وثیقه‌گذاری از سوی ماینرها


 برای استخراج در شبکه فایل کوین، افراد باید سهام (ارز دیجیتال) در شبکه قفل کنند تا در صورت خرابکاری، به‌عنوان جریمه از آن استفاده شود.

در شبکه فایل کوین ماینرها باید نوعی وثیقه ارائه دهند تا حسن نیت خود را اثبات کنند.

بخش عمده‌ای از فرایند استخراج در فایل کوین با فراهم‌کردن فضای ذخیره‌سازی با استفاده از سیستم‌های ذخیره‌سازی سنتی انجام می‌شود که از سخت‌افزارهای معمول و رایج برای این کار استفاده می‌کند. درواقع، هر فردی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، می‌تواند در استخراج این شبکه مشارکت کند.

یک هارد درایو یک ترابایتی و باکیفیت را می‌توان با ۵۰ دلار خریداری کرد. البته، اغلب نهادهای شرکت‌کننده بیش از این هزینه و سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

نکته این است که فایل کوین از سخت‌افزارهای تخصصی و گران‌قیمت استفاده نمی‌کند. به این ترتیب، حتی افرادی که قصد چندان جدی برای مشارکت در شبکه ندارند، می‌توانند با صرف هزینه‌ای اندک در فرایند استخراج سهیم شوند.

وثیقه‌ها در سیستم فایل کوین به‌صورت پیش‌پرداخت ارائه می‌شوند، یعنی قبل از شروع فعالیت باید وثیقه پرداخت شود. پاداش بلاک نیز در رهن شبکه باقی می‌ماند که به آن وستینگ (vesting) می‌گویند و در طول زمان به ماینر پرداخت می‌شود تا از تعهد شرکت‌کنندگان به شبکه برای طولانی‌مدت اطمینان حاصل شود.

یکی از ویژگی‌های فایل کوین که ممکن است در ابتدا عجیب به نظر برسد، توانایی ماینرها برای کسب پاداش در ازای ذخیره‌کردن «هیچ‌چیز» است.

فایل‌ کوین این ویژگی را ظرفیت تعهدشده (committed capacity) می‌نامد، فضایی خالی که در هر حال به‌صورت رمزنگاری‌شده با شبکه فایل کوین ارتباط دارد، روی سیستم ثبت می‌شود و پاداش دریافت می‌کند.

علاوه بر این، از آنجا که تمام نودها نیز در تأمین امنیت بلاک چین فایل کوین مشارکت دارند، در رسیدن به اجماع سهیم هستند.

با این همه، هدف فایل کوین تشویق شرکت‌کنندگان به ارائه بلاک‌های خالی نیست. به این منظور، سیستمی تشویقی در فایل کوین تعبیه شده است که افراد را به‌سمت یافتن مشتری‌های واقعی و ذخیره‌سازی داده سوق می‌دهد.

ماینرها با ذخیره داده‌های مشتری‌های تأییدشده، پاداش بلاک بیشتری نسبت به ذخیره داده‌های تأییدنشده یا بلاک‌های خالی دریافت می‌کنند. از آنجا که شبکه فایل کوین رمزگذاری‌شده است، تفاوت بین داده‌های تأییدنشده و بلاک‌های خالی را تشخیص نمی‌دهد. در اوایل ماه مه (اواخر اردیبهشت) سال جاری، فایل کوین اعلام کرد که هارد درایوهایی حاوی مجموعه‌ای از داده‌های شرکت‌های تأییدشده را در اختیار افراد علاقه‌مند به مشارکت در این شبکه در سرتاسر جهان قرار خواهد داد.

از آنجا که‌ داده‌های نهادهای تأییدشده جذاب‌تر هستند، درو گفت که تیم انتظار دارد ماینرها با ثبت قراردادهای ایمن و طولانی‌مدت با مشتری‌های معتبر و تأییدشده، به افزایش اعتبار و مزیت رقابتی سرتاسر سیستم کمک کنند.

 


تمام داده‌های فایل کوین، منحصربه‌فرد هستند


 

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های فایل کوین، اتکای این شبکه به مفهومی به نام آدرس‌دهی محتوا (content addressing) است.

بیشتر آدرس‌دهی‌ها روی اینترنت وابسته به مکان‌ها است. به آدرس URL خاصی رجوع می‌کنید تا چیزی که می‌خواهید را مشاهده کنید. هرچه عمر اینترنت بیشتر می‌شود، لینک‌های بیشتری از بین می‌روند. اغلب نویسندگان وب‌سایت‌ها مجبور هستند به‌جای منابع اصلی به لینک‌های آرشیوی ارجاع بدهند. اما تمرکز فایل کوین روی محتوا است و نه مکان، به این معنی که محتوای موردنظر را می‌توان در هر مکانی پیدا کرد.

فایل کوین یک گام پیش‌تر می‌رود و به‌شکلی رمزنگاری‌شده، منحصر‌به‌فردبودن هر نسخه را اثبات می‌کند. بنابراین اگر مشتری می‌خواهد مطمئن شود که ۱۰۱ نسخه از فایل در سرتاسر جهان وجود دارد، فایل کوین می‌تواند با استفاده از مدارکی اثبات کند که هر کدام از نسخه‌ها منحصربه‌فرد هستند و علاوه بر این، همگی به‌خوبی در سرتاسر جهان توزیع شده‌اند.

هدف ۲۵۷ میلیون دلاری فایل کوین این است: ارائه خدمات به مشتری‌هایی که همراه با اهمیت ویژه و روزافزون استفاده از اینترنت، به فضاهای ذخیره‌سازی ظریف‌تر، دقیق‌تر و پیچیده‌تر احتیاج پیدا می‌کنند.

 

  انتشار : ۲۳ فروردین ۱۳۹۹               تعداد بازدید : 62

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

آموزش تجارت الکترونیک - ترید ارز های دیجیتال - استراتژی های حرفه ای

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما